GÜNDEM
Giriş Tarihi : 15-03-2020 05:23

İmamoğlu, UKOME değişikliğini halka şikâyet ediyor

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), hükümetin şubat ayında Ulaştırma Koordinasyon Merkezi yönetmeliğinde yaptığı değişikliğin yürütmesinin durdurulması için Danıştay’a başvurmuştu. İBB, yönetmelik değişikliğine olan tepkisini, yayın organı “İstanbul Bülteni” dergisinin bu ayki sayısında da gündeme getirdi.

İmamoğlu, UKOME değişikliğini halka şikâyet ediyor

“Davul başkanın sırtında, tokmak merkezin elinde”

İBB bünyesindeki Ulaştırma Koordinasyon Merkezi (UKOME) yönetmeliği, geçen Şubat ayında hükümet tarafından değiştirilmişti. Yapılan değişiklikle, UKOME’de hükümet temsilcilerinin sayısı, İBB temsilcilerinin sayısının üstüne çıkarılmıştı. Yürütmenin durdurulması için Danıştay’a başvuran İBB, hükümetin yaptığı yönetmelik değişikliğini, halka ücretsiz olarak dağıtılan “İstanbul Bülteni” isimli derginin Mart sayısında da gündeme getirdi. Konuya dair yazı, “Davul başkanın sırtında, tokmak merkezin elinde” başlığıyla yayınlandı.

Yazıda, “İçişleri ile Çevre ve Şehircilik Bakanlıklarının yaptığı bir yönetmelik değişikliği sonucu, büyükşehır belediyelerinin ağırlıkta olduğu UKOME’ler, yerinden yönetim ilkesiyle çelişen bir şekilde, merkezî hükümetin denetimindeki kurullara dönüştürüldü. 31 Mart seçimlerinde muhalefet adaylarına geçen İstanbul, Ankara, Antalya gibi birçok kentte seçilmiş belediye başkanlarının yetkilerine tırpan vuruldu. “yetki yok, siyasî sorumluk var” anlayışı, yerel yönetim politikası haline getirildi. İBB, yönetmeliğin iptali için yargıya gitti.” ifadeleri kullanıldı.

Yazıda şu bilgiler kaydedildi:

Yeni Yönetmelik Neler Getiriyor?

Eski yönetmeliğe göre UKOME, büyükşehir belediyesinden 11, merkezi yönetimden 7, askeriyeden 3, Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu’ndan 1 üyenin katılımıyla oluşuyordu. Yeni düzenlemeyle merkezi yönetimi temsilen 5 yeni üye atandı.

Askeriye ile birlikte merkezi yönetime bağlı temsilci sayısı 15’e çıkarıldı. UKOME’de alınan kararlar, büyükşehir belediye başkanlarının onayı ile yürürlüğe girdiğinden, bu düzenleme, merkezin, yerel yönetime rağmen karar almasına olanak tanımıyor; ancak, belediyelerin karara bağlaması gereken işlerin sürüncemede bırakılmasının yolu açılmış bulunuyor.

Yetki Yok Siyasi Sorumluluk Var

5393 ve 5216 sayılı yasalara göre seçilmiş belediye başkanları, hem yetki hem de sorumluluk sahibi. Başta İstanbul olmak üzere, yurttaşların en çok çözüm bekledikleri ulaşım gibi bir konuda, yeni düzenlemeyle, davul başkanın sırtında tokmak merkezi hükümetin elinde bir model oluşturuldu. Bu düzenlemeye göre, sandıkta seçmene hesap vermek zorunda olan bir büyükşehir belediye başkanının, ulaşımla ilgili seçim vaatlerini yerine getirebilmesi, merkezi hükümetin UKOME’de ona yol vermesine bağlı hale geldi.

Yürürlükteki Yasalarla Çelişiyor

Öte yandan yeni yönetmeliğin, yürürlükteki yasaların, demokratik hizmet anlayışını öne çıkaran genel gerekçesi ile çeliştiği ortaya çıktı. 5393 sayılı Belediye Kanunu, merkeze karşı yerel yönetimleri güçlendirmek için hazırlandı. Bu kanun ile belediyeler, Anayasa’nın ve Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı’nın gereklerine uygun bir yerinden yönetim anlayışına kavuştu. Yetki ve görevleri de bu anlayış çerçevesinde ele alındı. Örneğin belediyeler, 5393 ve 5216 sayılı yasalar ile kent içi toplu ulaşımda mutlak yetkili kılındı. Ulaşımda belediyelerin, daha bütüncül ve profesyonel çözüm üretmesine zemin hazırlandı. Merkezi yönetimi UKOME üzerinde egemen hale getiren yeni düzenleme, yerel yönetimlere kanunla verilen yetkilerin uygulanamama riskini doğurdu.

Yerinden Yönetim İlkelerine De Aykırı

Başta İstanbul olmak üzere büyükşehirlerde, toplu ulaşım araçlarıyla her gün milyonlarca yolculuk yapılıyor. Ulaşımın kesintisiz sürmesi ve yurttaşların yaşam standartlarının yükseltilmesi için bu konuda karar süreçlerinin de hızlı işlemesi ve aksamaması gerekiyor. Ancak yeni düzenlemeyle iktidar ve yerel yönetim arasındaki herhangi bir anlaşmazlığın, UKOME’de karar alma ve uygulama süreçlerini kesintiye uğratması riski ortaya çıktı. Bu durum, hem büyükşehir belediyelerinin istikrarlı çalışmasını hem de yerinden yönetimin olumsuz etkilenmesi endişesini artırdı.

Düzenleme 51 İli Kapsamıyor

Öte yandan UKOME’de yapılan yeni düzenlemenin etki alanı 30 büyükşehir ile sınırlı. 81 ilin bulunduğu Türkiye’de, 51 il ise bu düzenlemenin kapsamı dışında kaldı. Bu durum, akıllara, “Yapılan düzenleme demokratik süreçlerin gelişmesine katkı sunacaksa, neden bazı iller kapsam dışı bırakıldı?” sorusunu getirdi.

NELER SÖYLENDİ?
@
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  • Süper LigOP
  • 1Trabzonspor2653
  • 2Başakşehir FK2653
  • 3Galatasaray2650
  • 4Sivasspor2649
  • 5Beşiktaş2644
  • 6Alanyaspor2643
  • 7Fenerbahçe2640
  • 8Göztepe2637
  • 9Gaziantep FK2632
  • 10Denizlispor2631
  • 11Antalyaspor2630
  • 12Gençlerbirliği2628
  • 13Kasımpaşa2626
  • 14Konyaspor2626
  • 15Yeni Malatyaspor2625
  • 16Çaykur Rizespor2625
  • 17MKE Ankaragücü2623
  • 18Kayserispor2622
HAVA DURUMU
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA