YAŞAM
Giriş Tarihi : 03-06-2021 21:59   Güncelleme : 03-06-2021 22:23

Elektrikli scooter kullanımına dair şartlar belirlendi

Kullanımı yaygınlaşan elektrikli scooterları hangi yaş grubunun kullanabileceği, hangi alanlarda kullanımına izin verileceği, nerelere park edilebileceği ve āzamî hızı, İBB UKOME toplantısında belirlendi. 15 yaşından küçük olanlar, e-scooter kullanamayacaklar.

Elektrikli scooter kullanımına dair şartlar belirlendi

Elektrikli scooter yönergesi kabul edildi

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) toplantısı, İBB Genel Sekreteri Can Akın Çağlar’ın başkanlığında 1453 Çırpıcı Sosyal Tesisleri’nde gerçekleştirildi.

Bakanlığın yönergesi gereği

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 14 Nisan 2021’de Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren elektrikli scooter yönetmeliği gereği İstanbul için hazırlanan e-scooter yönergesi, İBB UKOME toplantısında oybirliği ile kabul edildi.

Toplantıdan sonra basın mensuplarına açıklamalarda bulunan İBB Genel Sekreteri Yardımcısı Orhan Demir, “Bu yönetmenlik, ileride kullanılacak scooterların sayılarını belirlemek, kaç tane şirketin scooter işletebileceği, bunların ilçelere nasıl dağılacağı şeklinde ana esaslar yönetmelikte vardı; fakat İstanbul’a özel yönerge, İstanbul’un hangi bölgelerinde kullanılabileceği, sayısının ne olacağı, UKOME kararına bağlanmıştı. Burada geçen yönerge ile de aslında İstanbul’da scooterın ne şekilde, nerelerde kullanılacağı veya kullanılamayacağı belirlendi. Hızları belirlendi. Nerelere park edileceği belirlendi” diye konuştu.

“En önemli kısmı denetleyici kuruluşu belli olması”

Yönergenin en önemli kısmının parkla ilgili düzenleme olduğunu belirten Demir, şunları söyledi:

“Vatandaşımız yürürken kaldırımlarda gelişigüzel bırakılan scooterların yaya trafiğini, engellilerin, bebek arabalı insanların yaya yürüme engellerinin ortadan kalkacağını düşünüyorum. Park edecekleri yerler belirlenecek. Sadece orada park edecekler. Kimlerin ne şekilde kullanabileceği belirlenecek. En önemlisi ise sayıları belirlenecek, kısıtlanabilecek. Nereden kiralandığını, nereye bırakıldığını, nerelerde kullanıldığını hem bakanlık hem de İBB görebilecek. En önemli kısmı denetleyici kuruluşu belli olması.”

“İstanbul’da 75 bin civarında scooter olacak”

Bir gazetecinin, İstanbul’daki scooter sayısını sorması üzerine de Demir, şu açıklamada bulundu:

“Kimse bilmiyor. 30 bin civarında olduğu tahmin ediliyor. Dünya örneklerinde sayılar nüfusa göre belirleniyor. Bakanlığın çıkardığı yönetmelikte şehirde yaşayan her 200 kişiye bir scooter oranı çıkmıştı. Biz de aynı oranı benimsedik. İstanbul’da 75 bin civarında scooter olacak. Scooter işletmek isteyen her bir şirkete bu sayısının en fazla 5’te biri verilecek. Başvuruları alırken de şartlar var. Herkes istediği gibi scooter işletemeyecek.”

İzin süresi, 2 yıl olacak

Yeni yönergeye göre, yetki belgesi sahipleri, paylaşımlı e-scooter izni almak için 15 Haziran-15 Temmuz tarihleri arasında İBB Ulaşım Daire Başkanlığı’na başvuracak. Firmalar, her bir scooter için durak yerlerini ve konumlarını belirten krokiler sunacak. Paylaşımlı e-scooter izin süresi, 2 yıl olacak.

Park yasağı noktaları belirlendi

E-scooterlara, bazı noktalar için park yasağı getirildi. Bu noktalar arasında Cumhurbaşkanlığı binaları, askerî alanlar, emniyet birimleri, gümrük binaları, konsolosluklar, itfaiye alanları, sağlık kurumları, saray ve kasırlar, tarihî surlar ve kapılar yer alıyor.

Ücret tarifesi belli oldu

E-scooter paylaşım sistemi başlangıç ücreti 2 tam elektronik bilet ve dakika başı kullanım ücretleri 1 tam elektronik bileti geçemeyecek. Açılış ücreti 1 tam elektronik biletin üçte birinden, dakika başı kullanım ücreti ise 1 tam elektronik biletinden altıda birinden düşük olamayacak.

Bakanlık, paylaşımlı e-scooter kullanım ücreti ile ilgili taban ve/veya tavan ücret tarifesi uygulaması getirebilecek.

Hız sınırı var, reklam yasak

Yönergeye göre elektrikli scooterın āzamî hızı, saatte 25 km olacak. Sürüş güvenliğinin sağlanması için ayak basılan kısmı kaymaz özelliğe sahip kauçuk veya benzer dayanıklı malzemeden yapılacak. Ön ve arka yan kısımlarında reflektif uyarıcı alanlar-şeritler olacak. Her elektrikli scooterın üzerinde ön, yan ve arka kısmında minimum yüksekliği 3,5 cm olan, harf ve rakamlardan oluşan, beyaz zemin üzerine siyah renkte, o araca özgün ayırt edici bir kod olacak. Yetki belgesi sahiplerinin alacağı kod yapısı paylaşımlı e-scooter izni alınması sonrasında, İBB Ulaşım Daire Başkanlığı tarafından belirlenecek. Scooterlarda reklam unsuru bulunmayacak. 

Kuzey Marmara Otoyolu için güzergâhlar belirlendi

UKOME toplantısında görüşülen konulardan biri de Kuzey Marmara Otoyolu’nu kullanacak ağır tonajlı araçların güzergâhının belirlenmesi oldu.

Oy birliği ile alınan karara göre, Tekirdağ istikametinden gelerek İstanbul’u transit geçip Kocaeli istikametine devam edecek ağır tonajlı yük araçları, Kınalı gişelerini kullanacak ve Kuzey Marmara Otoyolu’na girecek.

Kocaeli istikametinde ise en erken Mecidiye gişelerinden çıkış yapacak. Kocaeli istikametinden gelip, İstanbul’u transit geçerek Tekirdağ istikametine seyredecek ağır tonajlı yük araçları, en geç Mecidiye gişelerini kullanarak Kuzey Marmara Otoyolu’na girecek ve Tekirdağ istikametinde ise en erken Kınalı gişelerinden çıkış yapacak. Taşımanın başlangıç veya bitiş noktası İstanbul sınırları içerisinde ise, araçlar Kuzey Marmara Otoyolu’na bağlanan en yakın gişelerden giriş veya çıkış yapacak.

Şehir içi için belge ibrazı zorunlu

İstanbul’da şehir içini kullanmak zorunda kalacak ağır tonajlı yük araçlarının şoförlerinin, güzergâh izin belgesi, irsaliye, gümrük evrakları gibi belgelerini denetim ekiplerine ibraz etmeleri gerekecek.

Elektrikli araçların kullanım süresi uzatıldı

UKOME toplantısı gündemine gelen diğer bir konu da Adalar’da toplu ulaşımda kullanılan elektrikli araçların kullanım süresinin 31 Aralık 2021’e kadar uzatılması oldu.

NELER SÖYLENDİ?
@
NAMAZ VAKİTLERİ
HAVA DURUMU
Gazete Manşetleri
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA