KÜLTÜR - SANAT
Giriş Tarihi : 02-12-2019 05:43   Güncelleme : 02-12-2019 05:49

Karagöz yapımcısı Huten’den ressam Abaç anısına “göstermelik”

Psikiyatristliğinin yanı sıra Karagöz yapımcılığı ve kukla koleksiyonculuğuyla tanınan Murat Huten, karagöz ikonografisinden etkilenerek tekne tabloları yapan ressam merhum Nuri Abaç anısına “Abaç Reis Teknesi” göstermeliği yaptı. Karagöz gösterisi başlamadan önce perdenin tam ortasına konulan ve oyun başlamadan önce nareke zırıltısı ve tef velvelesi ile birlikte kaldırılan tasvir, “göstermelik” olarak tanımlanıyor.

Karagöz yapımcısı Huten’den ressam Abaç anısına “göstermelik”

Karagöz yapımcısı ve kukla koleksiyoncusu Murat Huten, ressam Nuri Abaç anısına yaptığı “Abaç Reis Teknesi” göstermeliği hakkında şu bilgileri verdi:

“Karagöz göstermeliklerindeki gibi perspektifsiz tasvir edildi”

“ ‘Abaç Reis teknesi’, Karagöz ikonografisinden etkilenerek tablolarını ortaya koyan ünlü Türk ressamı Nuri Abaç’ın anısına atfedilen bir Karagöz oyunu göstermeliği yapma çabasının sonucudur. Abaç’ın bütün tekne tabloları taranarak hepsinin en sempatik ve ikonografik parçaları bir araya getirilerek oluşturuldu ve muhteşem ressamın anısına teknenin adı ‘Abaç Reis’ konuldu. Abaç’ın tablolarındaki Karagöz ikonografisi korunarak yüzler tam profilden ve gözler önden görüldüğü gibi, yanı sıra genel kompozisyon Karagöz göstermeliklerindeki gibi perspektifsiz tasvir edildi.

Nuri Abaç’ın Karagöz oyunu ruhuna uygun düzenlemesinde; aslında 19. Yüzyıl sonları buharlı ve yandan çarklı balıkçı teknesinde zamanın distorsiyone (çarpıtılmış) hali mevcuttur. Üstelik dünyada hiç buharlı ve yandan çarklı balıkçı teknesi de olmamıştır. O yıllarda olmayan bereli ve kasketli balıkçılar, güneş gözlüklü kaptan, balıkçı teknesinde başörtülü kadın ve çocuğu, teknenin köpeği, elektrikli projektörler, başlıksız gençler, ‘geçmişle bugünün iç içe geçmişliğine’ ve yarına yolculuğa işaret eder. Bu da ‘geleneksellik’ kavramına vurguda bulunur. Geleneksellik, ‘Geçmişten bugüne gelen ve devam eden’ demektir. Çoğunun zannettiği gibi ‘sadece geçmiş ve eski’ değildir.”

Nuri Abaç / 1926 İstanbul – 2008 Ankara

1944 yılında Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’nde Léopold Levy Atölyesi’ne girdi. Bir yıl sonra geçiş yaptığı Mimarlık Bölümü’nden 1950’de mezun oldu. 1961 yılında Ankara’ya yerleşti.

Nuri Abaç; gündelik hayat görüntülerini, Anadolu söylenceleri ve geleneksel sanat formlarımızla ilişkilendiren, nakış-resmi çağrıştıran ve dekoratif nitelikli özgün bir “gerçeküstücü” üslupla karşımıza çıkar. Resmin fonunda mimari formasyonu çağrıştıran bir dokusal yapı geliştiren Abaç, bu alt-yapı üzerinde, çok figürlü ve istifleme eğilimli “mizahi bir durumu” sahneleme düşüncesindedir. Daha çok geleneksel Orta Oyunu ve Karagöz’ün sunduğu görsellikte rastladığımız figürasyonu bir tipleme çalışmasıyla kendine mal eden, sıcak ve sempatik sunumlar gerçekleştirir. Doğal olarak Abaç’ın mimari yapı anlayışına dayalı resim yaklaşımında geçmişe özlemle eşdeğer, toplumsal eleştiriyi de içeren ironik göndermeler söz konusudur.

NELER SÖYLENDİ?
@
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  •   Takım P O
  • 1 Sivasspor 30 14
  • 2 Beşiktaş 27 14
  • 3 Trabzonspor 26 14
  • 4 İstanbul Başakşehir 26 14
  • 5 Fenerbahçe 25 14
  • 6 Alanyaspor 23 15
  • 7 Galatasaray 23 14
  • 8 Yeni Malatyaspor 20 14
  • 9 Göztepe 20 14
  • 10 Denizlispor 18 14
  • 11 Gaziantep FK 17 14
  • 12 Çaykur Rizespor 17 14
  • 13 Gençlerbirliği 14 14
  • 14 Konyaspor 14 14
  • 15 Antalyaspor 13 15
  • 16 Kasımpaşa 12 14
  • 17 Kayserispor 10 14
  • 18 MKE Ankaragücü 9 14
HAVA DURUMU
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA