GÜNDEM
Giriş Tarihi : 04-12-2019 03:38

“Kanal İstanbul, iri kıyım bir emlak projesidir”

Sözcü gazetesinin ekonomi yazarı Çiğdem Toker, kamuoyuna başka gerekçelerle takdim ediliyor olsa da, “Kanal İstanbul” projesinin, aslında ekonomide sıkışan iktidarın, küresel sermayeyi ve Arap ülkelerini katacağı, kuşakların gelecek ekonomik refahını rehin alacak iri kıyım bir emlak projesi olduğunu iddia etti.

“Kanal İstanbul, iri kıyım bir emlak projesidir”

Kanal İstanbul’a dair cevaplanmamış vahim iddialar

2011 yılında açıklandığında halka “Erdoğan’ın çılgın projesi” olarak takdim edilen “Kanal İstanbul”a dair tartışmalar devam ediyor. Açılması planlanan kanalın, İstanbul’un denizde ve karada tabiat dengesini bozacağı, bazı canlı türlerinin ve su kaynaklarının yüzde 30’unun yok olmasına, Marmara Denizi’nin aşırı derecede kirlenmesine sebep olacağı, deprem tehlikesini artıracağı, binlerce yıllık tarihî değerlerini kaybedeceği, yapımı süresince trafik sıkıntısını daha da çoğaltacağı şeklindeki iddialar, henüz ciddi şekilde cevaplanmış değil.

Çavuşoğlu: Dönüm noktası olacak

Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, Türkiye’nin Londra ile Tokyo’yu bağlayan ülke konumuna geçtiğini ve bunları iyi değerlendirmek gerektiğini belirterek, “Kanal İstanbul’a kazmayı vurduğumuz zaman, dünyada denizcilik ve ulaşım bakımından tarih değişecek; dönüm noktası olacak” iddiasında bulunuyor.

İmamoğlu: Cinayet ve felâket projesi

İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanı Ekrem İmamoğlu, “Proje, İstanbul’un hem karada hem de denizde ekolojik denge sistemini değiştirebilecek çok derin riskler içermektedir. Bu proje, İstanbul’a ihanet projesi bile değildir; resmen bir cinayet projesidir. İstanbul için gereksiz bir felâket projesidir” diyor.

Prof. Ortaylı: Yapılması zarûrî

Tarihçi Prof. İlber Ortaylı da, Kanal İstanbul’un İstanbul için bir zaruret olduğunu ileri sürerek, şunları söylüyor:

“Montrö, Lozan’ın tashihi demektir, biliyorsunuz. Daha da tashih edilecek; çünkü İstanbul Boğazı’ndan bu kadar şilep geçemez. Aksi takdirde her gün deniz kazaları olur, haberiniz olsun. Yani bundan sonraki ciddi bir hükümetin programı, o ‘çılgın kanal’ denen kanalın yapılmasıdır. Çılgın Kanal, bu hükümet istedi diye çılgın değil o. Onu aklı başında jeologlar, Celâl Şengör gibileri, ‘evet’ diyorlar; ‘Bu iş lâzım’ diyorlar. Çok önemli; çünkü İstanbul Boğazı, milletlerarası bir trafiğe müsait değil.” (2017)

Toker: Sermaye çekmek için bir emlak projesi

Kanal İstanbul hakkındaki tartışmalara, Sözcü gazetesinin ekonomi yazarı Çiğdem Toker de katıldı. Toker, “Kanal İstanbul ya da kasten şehir cinayeti” başlıklı yazısında, “Kanal İstanbul” projesinin, aslında ekonomide sıkışan iktidarın, küresel sermayeyi ve Arap ülkelerini katacağı, kuşakların gelecek ekonomik refahını rehin alacak iri kıyım bir emlak projesi olduğunu iddia etti.

Toker, yazısında şunları kaydetti:

“Gazete, TV görünümlü propaganda aygıtları aracılığıyla halka başka masallar anlatsalar da Kanal İstanbul, ekonomide sıkışan iktidarın, küresel sermayeyi ve Arap ülkelerini katacağı, kuşakların gelecek ekonomik refahını rehin alacak iri kıyım bir emlak projesidir.

Ne olacak? 45 kilometre uzunluğunda, 21 metre derinliğinde bir kanal açılacak. Kanal Küçükçekmece, Avcılar, Arnavutköy ve Başakşehir ilçelerinden geçecek. 7 yılda bitecek kanal için dört yıl kazı yapılacak. 1 milyar 155 milyon 668 bin metreküp hafriyat çıkacak. Çıkan hafriyatla adacıklar yapılacak. Kanalın 18.5 kilometrelik uzunluğunun Sazlıdere ve Küçükçekmece’den geçeceği belirtiliyor.

Evet, susuzluk tehlikesinin kapıda olduğu söylenirken…

Ve kimin parasıyla? Başlangıçta yine “Beş kuruş çıkmayacak” lafları uçuşacak olmasına rağmen, tabii bizim.

Bakmayın siz Kamu-Özel İşbirliği (KÖİ) modeliyle yapılacak denilmesine. Bakmayın Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu’nun “Kanal İstanbul’a kazmayı vurduğumuz zaman dünyada denizcilik ve ulaşım bakımından tarih değişecek dönüm noktası olacak” dediğine.

KÖİ, kamu kelimesinin aldatmacadan ibaret olduğu yüzyılın iflas modelidir. Hal böyleyken, İstanbul’u alt üst edecek bir inşaat projesinin KÖİ modeliyle yapılması olsa olsa yıkımın dönüm noktası olacaktır.

Aklımızın alamayacağı kadar çok olumsuzluk üretecek bu proje için Bakan Çavuşoğlu ve savunan bütün çok yetkili insanlar önce şu sorunun cevabını versin:

Dört yıl boyunca devam edecek kazı sırasında beklenen büyük depreme karşı nasıl bir hazırlık geliştirdiniz?”

NELER SÖYLENDİ?
@
NAMAZ VAKİTLERİ
PUAN DURUMU
  •   Takım P O
  • 1 Sivasspor 37 17
  • 2 İstanbul Başakşehir 33 17
  • 3 Trabzonspor 32 17
  • 4 Fenerbahçe 31 17
  • 5 Beşiktaş 30 17
  • 6 Alanyaspor 29 17
  • 7 Galatasaray 27 17
  • 8 Yeni Malatyaspor 24 17
  • 9 Gaziantep FK 24 17
  • 10 Göztepe 23 17
  • 11 Denizlispor 22 17
  • 12 Çaykur Rizespor 20 17
  • 13 Gençlerbirliği 18 17
  • 14 Konyaspor 18 18
  • 15 Kasımpaşa 15 17
  • 16 Antalyaspor 14 17
  • 17 MKE Ankaragücü 12 18
  • 18 Kayserispor 10 17
HAVA DURUMU
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA