Türkiye otomobil mezarlığına döndü: Ekonomik kriz araç parklarını yaşlandırdı

Frost & Sullivan tarafından hazırlanan Türkiye Otomotiv Satış Sonrası Raporu'na göre, tüketiciler araçlarını daha uzun süre kullanmaya başladı. Türkiye araç parkının 4’te biri 21 yaş veya üzerinde bulunuyor.

Türkiye'nin araç parkının önemli bir bölümü, 21 yaş ve üzeri araçlardan oluşuyor, bu da trafikte eski ve güvenlik sistemleri olmayan araçların sayısının yüksek olduğunu gösteriyor. Yüksek vergiler nedeniyle vatandaşlar, araçlarını yenileyemiyor ve eski otomobilleri kullanmak zorunda kalıyor. Ulaşım, bir lüks değil, ihtiyaç olarak görülüyor.

ARAÇ PARKININ DETAYLI ANALİZİ

Türkiye'deki binek araç parkının yüzde 15'i Renault, yüzde 10'u Fiat ve yüzde 10'u da Volkswagen markalarından oluşuyor. Hafif ticari araçlarda ise Ford yüzde 31 ile başı çekerken, Fiat yüzde 28 ve Renault yüzde 7 ile takip ediyor.

Rapor, araç parkının yaş dağılımını da ortaya koyuyor:

Yüzde 24'ü 21 yaş ve üzeri

Yüzde 22'si 0-5 yaş

Yüzde 22'si 6-10 yaş

Yüzde 19'u 11-15 yaş

Yüzde 13'ü 16-20 yaş arası araçlardan oluşuyor.

Dünya'dan Volkan Demirkuşak'ın haberine göre; 2020 yılında binek araçların ortalama yaşı 13,2, hafif ticari araçların ise 12,3 olarak kaydedilirken, 2023 sonu itibarıyla bu ortalamalar binek araçlarda 14,1, hafif ticari araçlarda 13,6 ve tüm araç parkında 14’e yükseldi.

BÖLGELER ARASI ARAÇ DAĞILIMI VE KULLANIM ORANLARI

Rapora göre, binek araçlar yılda ortalama 18.655 km yol kat ediyor. Türkiye araç parkının yüzde 31,7'si Marmara Bölgesi'nde yer alıyor. Diğer bölgelerdeki dağılım ise şöyle:

İç Anadolu: Yüzde 18,4

Ege: Yüzde 17,1

Akdeniz: Yüzde 15,7

Karadeniz: Yüzde 8,8

Güneydoğu Anadolu: Yüzde 5,2

Doğu Anadolu: Yüzde 3,1

2024 itibarıyla binek araç başına yapılan yıllık kilometre 18.665 olarak belirlenirken, hafif ticari araçlarda bu mesafe 13.438 kilometre olarak kaydedildi.

Haziran'da kartlı ödemelerde rekor artış: Yüzde 98'lik yükseliş Haziran'da kartlı ödemelerde rekor artış: Yüzde 98'lik yükseliş

SATIŞ SONRASI YENİLEME PAZARI

OSS Derneği tarafından yayımlanan rapor, Türkiye’de ilk kez satış sonrası yenileme pazarının büyüklüğünü ortaya koydu. 2023 yılı itibarıyla binek araç ve hafif ticari araç kapsamında satış sonrası yenileme pazarının geliri 6,466 milyar dolar olarak belirlendi.