Apple etkinliği başladı! iPhone 16 tanıtıldı! İşte ayrıntılar Apple etkinliği başladı! iPhone 16 tanıtıldı! İşte ayrıntılar

Farklı coğrafyalarda Z ve Y kuşakları hayattan ne bekliyor? Türkiye’deki profesyonellerin hayattaki en önemli önceliği nedir? ChatGPT gibi yapay zeka araçları en çok hangi amaçlarla kullanılıyor. Türkiye yapay zeka kullanımında kaçıncı sırada? Online yabancı dil kursları sunan Preply’nin Kuşaklar Arası Beklenti ve Öğrenme Alışkanlıkları Araştırması, bu soruları araştırıyor. 

10 yılı aşkın süredir dünyanın dört bir yanında yabancı dil öğrenmek isteyenlerle nitelikli dil öğretmenlerini bir araya getiren yabancı dil öğrenme platformu Preply, öğrenme alışkanlıklarındaki değişime tanıklık ettiği son yıllarda çalışma hayatını oluşturan Z ve Y kuşaklarının değişen beklentilerini inceledi. Preply araştırmasında Avrupa, Asya, Kuzey ve Güney Amerika’da, Türkiye’nin de olduğu 9 farklı coğrafyayı farklı kuşakların hayattan beklentilerini, Türkiye’deki gençlerin önceliklerini, iş hayatına dair hedeflerini, yapay zekanın benimsenme oranlarını araştırdı.

Araştırma yazarları, salgın hastalıklar, küresel enflasyon, yapay zeka gibi teknoloji gelişmeleri ve bölgesel çatışmalarla şekillenen son dört yılda, Z ve Y kuşaklarının beklentilerinin de bu değişmelerle farklılaştığı varsayımını test etti.

9 ülkeden 5.400 kişi katıldı

44 bini aşkın yabancı dil öğretmenini tek platformda birleştiren online yabancı dil öğrenme uygulaması Preply tarafından hazırlanan araştırmaya 9 farklı ülkeden 5.400 kişi katıldı. Z kuşağını 18-29 yaş aralığındaki kişilerin, 30-43 yaş aralığındaki katılımcıların ise Y kuşağı veya Milenyaller olarak sınıflandırıldığı çalışmada katılanların en önemli hedefi %61’lik oranla finansal istikrar oldu. Finansal istikrardan sonra en çok tercih edilen iki başlığınsa aile ile geçirilen zaman ve fiziksel sağlık olduğu görüldü.

Araştırmada Türkiye’den dikkat çeken bir diğer sonuç da Türkiye’deki 5 kişiden ikisinin, kariyere ve iş hayatına dair öncelikleri arasında “kendi işini kurmak” başlığını seçmesi oldu. Türkiye, Arjantin ve Meksika ile birlikte araştırmada girişimci ruhun en yüksek olduğu ilk üç ülke olarak sıralandı. Kullanıcılarına alanında uzman öğretmenlerle İngilizce konuşma pratiği gibi 50 farklı dilde konuşma pratiği yapabildikleri bir platform sunan Preply’nin araştırmacıları, finansal istikrarın öne çıkmasını, küresel ekonomik büyümenin son iki yılda yavaşlamasına ve dünyanın her yerinde yaşama maliyetlerinin artmasına bağladı.

Türkiye, yapay zeka kullanımında lider!

Farklı coğrafya ve farklı kuşaklarda gerçekleştirilen Preply araştırmasında en önemli odak noktalarından biri de yapay zeka. Yapay zeka benimsemesinin güncel durumunu araştıran Preply, katılımcıların %54’ünün aktif olarak yapay zeka asistanlarını kullandığını tespit etti. Kuşaklar arası kırılımda ise bu rakam %59 oranla en yüksek seviyede Z kuşağında görüldü.

Yapay zekanın hızla ilerlemesi sonucu kariyer hedeflerinin yeniden gözden geçirildiği, nitelikli işgücü ihtiyacının arttığı ve bazı mesleklerin saf dışı kalması risklerinin ortaya çıktığı yeni dönemde, araştırma katılımcılarının profesyonel gelişimleri için attığı adımların da yeniden şekillendiği görüldü. Yapay zeka araçlarının nasıl kullanılacağını öğrenenlerin oranı %22 ile ikinci sırada konumlanırken, beş kişiden biri (%20) teknoloji becerileri kazandığını dile getirdi.

Preply araştırmasında, yabancı dil öğrenirken Z ve Y kuşağı katılımcıların %29’u, profesyonel gelişimlerini desteklemek için ders alarak ya da kendi başlarına dil öğrenmeyi tercih ettiklerini söyledi. Türkiye’deki katılımcıların %73’ü, aktif olarak yabancı dil öğrendiğini söylerken en çok tercih edilen yöntemin pratik yaparak öğrenme olduğu görüldü. İş hayatında yapay zeka kullanımının yüksek olmasına karşılık konu yabancı bir dil öğrenme olduğunda %7’lik oranla en az tercih edilen yöntemin yapay zeka ile dil öğrenme olması da dikkat çeken sonuçlardan biri oldu.