Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK), Türkiye'de hızla artan elektrikli araç kullanımına paralel olarak şarj altyapısını daha güçlü, erişilebilir ve kullanıcı dostu hale getirmek amacıyla Şarj Hizmeti Yönetmeliği'nde kapsamlı değişiklikler üzerinde çalışmalarını hızlandırdı. EPDK'den yapılan açıklamaya göre, hazırlanan taslak düzenlemelerle sektörde rekabetin artırılması ve tüketicilere avantajlı koşulların sağlanması hedefleniyor.
Konum ve saate göre indirim imkanı
Hazırlanan taslak düzenlemenin en önemli başlıklarından biri, esnek fiyatlandırma modeline geçilmesi. Bu çerçevede, şarj hizmeti veren şirketlerin belirli saatlerde ve belirli konumlarda indirim yapabilmesinin önü açılacak. Bu düzenleme ile hem rekabetçi bir piyasa yapısının oluşturulması hem de kullanıcıların daha avantajlı koşullara erişmesi amaçlanıyor.
Kredi kartı zorunluluğu ve batarya yönetimi
Kullanıcıların ödeme imkanlarını genişleten önemli bir yenilik de taslakta yer alıyor. 1 Temmuz 2026'dan sonra otoyol ve devlet yollarında kurulacak tüm DC (hızlı şarj) istasyonlarında en az bir kredi kartı entegrasyonu zorunlu hale getirilecek.
Verimlilik ve kaynak kullanımı açısından ise, batarya doluluğu yüzde 85'in üzerine çıkan araçlarda şarj işleminin sonlandırılabilmesi mümkün hale geliyor. Bu adımla, güç yönetimi uygulamalarına yasal zemin sağlanarak şebeke kapasitesinin verimli kullanılması ve kullanıcıların doğru bilgilendirilmesi hedefleniyor.
Lisans şartları, mobil istasyonlar ve roaming düzenlemesi
Yönetmelik değişikliğiyle lisanslı şirketlerin belirli bir soket kapasitesine ve coğrafi yaygınlığa sahip olması zorunlu hale getiriliyor. Mevcut işletmeler için ise bu uyum şartlarını karşılamak üzere bir yıllık geçiş süresi öngörülüyor.
Ayrıca, mobil şarj istasyonlarının lisanslı şirketler tarafından da işletilebilmesine olanak tanınarak, özellikle yoğun dönemlerde ve acil ihtiyaçlarda erişilebilir bir alternatif sunulması amaçlanıyor.
Düzenlemenin önemli bir başlığı da ortak ağ (roaming) uygulamalarına ilişkin hukuki çerçevenin güçlendirilmesi. Buna göre, şirketler arasındaki roaming sözleşmelerinin Kuruma bildirim kapsamında yapılması zorunlu olacak.
Kalite ve güvenlik standartları yükseltiliyor
Hizmet kalitesini artırmayı hedefleyen EPDK, kullanıcılara destek sağlamak amacıyla çağrı merkezi kurulmasını veya işletilmesini zorunlu kılıyor. Şarj hizmetinde kullanılan yazılım sistemleri için ISO 27001 sertifikası şartı getirilirken, istasyonlarda şarj ağı işletmecisinin ve istasyon işletmecisinin marka kullanımına imkan tanınacak.
EPDK'nın üzerinde çalıştığı bu kapsamlı düzenlemenin, Türkiye'nin elektrikli araç dönüşümüne güçlü katkı sunması, sektöre dinamizm kazandırması ve tüketicilerin daha kaliteli, erişilebilir ve avantajlı bir hizmete ulaşmasını sağlaması bekleniyor. Taslak, sektör temsilcilerinin görüşlerinin alınmasının ardından Kurul değerlendirmesiyle birlikte yürürlüğe girecek.



